Connect with us

Hardrock

Deep Purple: Whoosh!

Published

on


„I always knew that Deep Purple was actually an instrumental band,“ Ian Gillan told an interviewer not too long ago. This was definitely true of the 1960s and 1970s. Since Richtie Blackmore and the late Jon Lord were no longer on board, Gillan’s influence has grown significantly. The song structures appear clearer and the instrumental solos fit into the stricter forms without – as was not uncommon in the past – overflowing. Nevertheless, Don Airey on keyboards and Steve Morse on guitar have many opportunities to prove their skills. The basis of Woosh! is the Deep Purple in Rock sound from a dominant Hammond organ and the massive electric guitar, which is used in a filigree manner, which ignites the specific purple feeling. The work, produced by Bob Ezrin in Nashville, serves the needs of classic Mark II fans. The brilliant opener “Throw my bones” combines driving energy like in the times of “Perfect Stranger” with a memorable melody. Likewise the second pre-release Man alive. Nothing at all, Remission impossible, And the address, Dancing in my sleep and Power of the moon take up the tradition of the alternating interplay of organ and electric guitar that has shaped so many live albums so incomparably. Bach sends his regards and the Purple men let it rip. A little rockabilly is also included (What the what). Amazingly, the riff on No need to shout is very reminiscent of Stormbringer, the title track of the second Mark III album on which David Coverdale acted the vocals. The voice of the grand seigneur Ian Gillan is enthroned above everything. The characteristic high-pitched screeching no longer comes from his lips. At the age of over 70 that might not really fit anymore. Gillan acts as the elder statesman, a little cautious, but still powerful and convincing. Basically, it was always his voice that carried the “classic” Deep Purple pieces. And that also applies to „whoosh“. It turned out to be a solid album, with no great highlights, but also no failures. “Putting the deep back into purple” quickly became the unofficial motto in the studio, as stated in the advertising agency’s promotional text. That fits. The classic Purple fans shouldn’t be disappointed.

3.5 out of 5 stars

——————

„Mir war immer bewußt, dass Deep Purple eigentlich eine Instrumentalband ist“ erzählte Ian Gillan vor nicht allzu länger Zeit einem Interviewer. Für die 60er und 70er Jahre galt dies ganz bestimmt. Seit dem Richtie Blackmore und der früh verstorbene Jon Lord nicht mehr an Bord sind, hat sich Gillans Einfluss deutlich vergrößert. Die Songstrukturen erscheinen klarer und die Instrumentalsolos fügen sich in die strikteren Formen ein, ohne – wie früher nicht selten – auszuufern. Dennoch erhalten Don Airey an den Keyboards und Steve Morse an der Gitarre viele Möglichkeiten, ihr Können unter beweis zu stellen.

Basis von Woosh ist der mit Deep Purple in Rock Sound aus einer dominanten Hammond-Orgel und der wuchtigen E-Gitarre, die filigran bedient, das spezifische Purple-Feeling entfacht. Das von Bob Ezrin in Nashville produzierte Werk bedient die Wünsche der klassischen Mark II Fans. Der brillante Opener „Throw my bones“ verbindet treibende Energie wie zu Zeiten von „Man alive. Nothing at all, Remission impossible, And the address, Dancing in my sleep und Power of the moon nehmen die Tradition des alternierenden Zusammenspiels von Orgel und E-Gitarre auf, das viele Livealben so unvergleichlich geprägt hat. Bach lässt grüßen und die Purple-Mannen lassen es krachen.

Ein wenig Rockabilly ist übrigens auch dabei (What the what). Erstaunlicherweise erinnert das Riff von No need to shout sehr an Stormbringer, den Titelsong des zweiten Mark III-Albums, auf dem David Coverdale den Gesang handelte.

Über allem thront die Stimme des Grandseigneurs Ian Gillan. Das charakteristische hohe Kreischen kommt ihm nicht mehr über die Lippen. Im Alter von über 70 Jahren würde das vielleicht auch nicht mehr so ganz passen. Gillan agiert als Elder Statesman, etwas zurückhaltend, aber immer noch kraftvoll und überzeugend. Im Grunde war es auch immer seine Stimme, welche die „klassischen“ Deep Purple Stücke getragen hat. Und das gilt auch für „Whoosh“.

Es ist ein solides Album geworden, ohne großartige Höhepunkte, aber auch ohne Ausfälle. „Putting the Deep back into Purple“ wurde im Studio schnell zum inoffiziellen Motto heißt es im Promotext der Werbeagentur. Das passt. Die klassischen Purple Fans dürften nicht enttäuscht sein.

3,5 von 5 Sternen

Hier kann Whoosh geordert werden:

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert

Trending

Copyright © 2021 rockrecordsreviews.com

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.